lördag 26 september 2009

Klättring for dummies

För att nå 8000-meterstoppen kommer jag att behöva klättra. Så långt är jag med. Men jag har förstått att det finns väldigt många typer av klättring. Frågan är vilka jag måste lära mig och bli riktigt bra på. En snabbgoogling gav följande resultat:

1. Sportklättring - Låter allsidigt. Den ska vi titta närmare på.
2. Isklättring - Nog fan är Himalaya isigt alltid. Det blir till att lära sig.
3. Artificiell klättring - Den dag jag får för mig att gå upp på ett konstgjort berg, så absolut.
4. Inomhusklättring - Verkar tryggt och varmt. Helt klart en bra början.
5. Klippklättring - Känns spontant mer Sly i Cliffhanger än jag i Tibet.
6. Via ferrata - Vad har ett portugisiskt tvättmedel med klättring att göra?
7. Alpin klättring - Visste inte att man gjort en klättringsstil av slutscenen i Sound of Music.
8. Trekking - Jo tack, vandra långt ska det tränas på ordentligt.
9. Expeditionsklättring - Är det typ som trekking fast med ett trangiakök också?
10. Traditionell klättring - Som klättring var förr. Och förr var det bättre. Den kör vi på.
11. Friklättring - Låter vackert! Man gör som man vill utan några krav. Det vill jag testa.
12. Bigwall-klättring - Låter sådär amerikanskt påhittigt. Pass på den tills vidare.
13. Fasadklättring - Jag vill lätt bli som Björn Kjellman, gärna också med Per Oscarsson som mentor.
14. Bouldering - Det här har jag sett. Man kryper omkring som en snigel på ett stort stenblock. Det verkar kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar