torsdag 24 september 2009

Varför ska du göra det här?

Det är lika bra att förekomma och svara på frågan som jag nu konfronteras med dagligen. Förutom programförklaringen till höger, som jag tycker fångar själva essensen av hur jag ser på äventyr och utmaningar, så ska jag ge er tre svar till.

1. "Because it´s there". Det var svaret som bergspionjären George Mallory gav när han på 20-talet fick frågan varför han till varje pris skulle upp på Everest topp. Och det är samma svar jag hittar i mig själv. Finns det en magnifik bergskedja från vilken man kan blicka ut över hela världen, ja då vill jag upp på den.

2. Håll i er, för nu går vi från ett enkelt svar till ett våldsamt svulstigt. "I choose to go to the Himalayan peaks. I choose to go to the Himalayan peaks... not because it is easy, but because it is hard, because that goal will serve to organize and measure the best of my energies and skills." Props to my man JFK för bra underlag.

3. För att få uppleva storslagna ögonblick måste man tänja på sina egna gränser. Sedan länge är min förhoppning att någon gång få uppleva det Pavarotti fick vara med om under ett par sekunder i Los Angeles 1994. Spana noggrant in hans blick mellan 2.58 och 3.03 när han plötsligt får en tete-a-tete med Gud.

2 kommentarer:

  1. Det här ska bli skitkul att följa!
    /Lurkarn

    SvaraRadera
  2. "Beacuse it's there" är även svaret som George Costanza ger sin mamma när hon frågar "Why George, why?" efter att ha sett honom onanera

    SvaraRadera